5+1 tipp a hatékony otthoni munkához

Egyre többen dolgozunk otthonról. A munkára való fókuszálás mindenkinek kihívás; elvonják a figyelmünket az értesítések, a telefonhívások, a száradó ruhák és a mosatlan edények. Ahhoz, hogy produktívan teljen a napod, és motivált maradjál, fontos úgy kialakítani a környezetedet, hogy semmi ne zavarhasson meg, miközben fókuszálsz.

Milyen tárgyak vesznek körül amikor otthonról dolgozol? Amint már biztosan tudod, egy rendszerezett, letisztult környezetben hatékonyabban tudsz otthonról dolgozni. A felesleges holmi rettentően gyorsan fel tud gyülemleni körülöttünk, ha nem figyelünk oda. Kifejezetten igaz ez, amikor otthonról próbálunk dolgozni. A családtagjaid megzavarhatnak, folyamatosan azon gondolkozol, hogy el kéne indítani a mosást, vagy éppen vasalni kellene…  még több vizuális zajra pedig nincsen szükséged. Kialakítani és rendszerezni a munkaterületedet otthon kimerítő lehet. Összeszedtem neked 5 tippet, hogy hogyan tudj hatékonyabban otthonról dolgozni:

1. tipp: Pakold el, ami nem oda való.

Az otthoni “iroda” sokszor nem egy különálló szoba, hanem egy sarok, egy étkezőasztal vége, vagy pedig a kanapénk. Gyakran ezek a felületek kacatmágnes gócpontok is, és olyan tárgyak és egyéb dolgok kerülnek ide, amik nem ide tartoznak, és mielőtt el tudnánk kezdeni dolgozni, ezeket vagy félre kell söpörni, vagy pedig elpakolni, amivel sok időt vesztegetsz el. Keress egy olyan helyet ezeknek a leggyakrabban felhalmozódó tárgyaknak, amiket ezentúl máshol fogsz tartani. Így amikor el akarsz kezdeni reggel dolgozni, csak elkezded. Pénztárcáknak, bögréknek, szemétnek és egyéb tárgyaknak pedig máshol találj helyet.

A kábeleket a megfelelő rendszerrel vezesd el, ne legyenek kiálló bábelrészek mindenhol körülötted. A kiálló kábelvégeket pedig címkézd fel, hogy mihez való, így elkerülöd a felesleges össze-vissza dugdosást, mire kideríted melyik kábelt is kerested.

2. tipp: Válj meg attól, amit nem használsz

Nincs értelme olyan dolgokat őrizgetni, amit sosem fogsz (el)használni. Ezzel csak még több felesleges holmi fog körülvenni. Ehelyett válj meg tőlük: adományozd el, vidd be az óvodába, vagy az iskolába, vagy ha már használhatatlan állapotban van, dobd ki. Ilyen lehet például a rengeteg promóciós toll az asztalod sarkában. Nézd meg, hogy melyik az a toll, amelyik valóban szépen fog, szereted használni, a többitől pedig válj meg. Azok közül, amiket megtartasz, tedd el őket a fiókba, vagy a szekrénybe, és hagyj elől 1-2-t, ne többet.

Még példa lehet a felhalmozásra:

  • kábelek (biztos van olyan kábeled, amiről nem tudod mit köt össze, ugye?),
  • telefonok (őrizgetsz régi telefont? Olyat is akár, ami már nem is működik? Régi korszak jelképe?),
  • megtelt füzetek (Hányszor fordult elő, hogy a régi füzeteidet elővetted volna, és visszanézted hónapokkal később?),
  • papírok (amiket hazahoztál valamilyen konferenciáról, és most össze vissza egymásra halmozva várják, hogy mi lesz velük),
  • könyvek (amit félbe hagytál, és emlékeztetőül oda tetted az asztal sarkára, biztos ami biztos…).

Ajánlás: Elengedni az “arra az esetre, ha netalán” tárgyakat

3. tipp: Tartsd az asztalodat tárgyaktól mentesen

Kizárólag azok a dolgok legyenek az asztalodon, amiket aznap, éppen akkor használsz. Így jobban tudsz majd fókuszálni az adott napi munkádra, és nem vonja el a figyelmedet más, aminek éppen nincsen itt az ideje, hogy foglalkozz vele. Ezzel elkerülöd, hogy folyamatosan csak tologasd a dolgokat az asztalodon jobbra-balra, hogy nem találsz valamit, és mindent át kell kutatnod. Ürítsd ki az asztalod, és kizárólag azokat a dolgokat hagyd elérhető távolságbna, amire aznap szükséged lesz.

Érdemes az alapján elrendezni a teret, hogy milyen gyakran használod a különböző eszközöket. Például, ha a nyomtatót minden nap használod, akkor egy könnyen elérhető helyre tedd (ezt sem ajánlom, hogy az asztalra közvetlenül melléd tegyed), az évente 1-2x használatos szakkönyveket pedig ne az asztalodon tárold.

4. tipp: Adj otthont az otthontalanoknak

Ne várj arra, hogy visszategyél valamit a helyére. Ha már tudod, hogy nem fogod használni az ollót, vagy celluxot, akkor tedd vissza őket a helyükre, amint befejezted a munkát. Ha kevés hely áll rendelkezésedre, akkor próbáld ki az egy be-egy ki elvet. Ha előveszel valamit, akkor egy már nem használatos eszközt a helyére kell tenned. Így sosem lesz túl sok tárgy az asztalodon.

Egy hatékony otthoni “irodát” három területre kell osztani:

  • Munka központ: ami egy tiszta munkafelületet, egy számítógépet és a leggyakrabban használt irodai eszközöket tartalmaz
  • Hivatkozás központ: ami minden hivatalos papírt, könyvet és eszközt tartalmaz
  • Készlet központ: ami minden extra eszközt tartalmaz, amire most nincsen szükségünk, de pontosan tudjuk, minek hol a helye.

A bejövő papírokat három módszer szerint rendszerezheted:

  • Állíts fel egy hatékony rendszert a Munka központodban, ahol a bejövő papírokat tárolod. Lehetőleg egy olyan megoldást találj, ami állítva tárolja a papírt, és nem foglal el sok helyet.
  • A Hivatkozás központban rendszerezd azokat a papírokat, amik ügyfélhez, vagy pedig folyamatban levő projektekhez szükségesek.
  • A Hivatkozás központban rendszerezd azokat a papírokat is, amiket hosszú távon meg kell tartanod. Itt a címkézés, a pontos beazonosítás lecsökkenti a keresgéléssel töltött időt. Szánj most időt rá, hogy amikor valóban szükséged lesz rá, ne okozzon bosszúságot, hogy nem találod meg.

5. tipp: Rendszeresen szelektálj

A felesleges holmik gyakran felhalmozódnak körülöttünk. Foglalj be magadnak minden hónapban 1-2 órát, amikor átnézed a munkaállomásod körül levő tárgyakat, és megválsz azoktól, amiket már nem használsz, amikre pedig még szükséged van, azokat pedig rakd a helyére, fűzd le és rendszerezd.

Általában az íróasztalra, mint üres felületre a legkönnyebb “csak úgy” tárgyakat, papírokat, egyéb eszközöket lerakni, amiknek nincsen még kialakított helye az otthonunkban. Aztán egyre csak szűkül az a munkafelület, amin dolgozunk, és a végén egymásban állnak halomban a dolgok, amiket minden nap nézegetünk, miközben másra szeretnénk fókuszálni.

Időről időre vizsgáld meg a környezetedet, hogy mennyire tudsz hatékonyan dolgozni otthonról. Vannak olyan akadályok, ami miatt nem tudsz a megfelelő tempóban haladni, amik megzavarják a koncentrálást?

+1 tipp: Motiváció megtartása

Amint kialakítottad a fizikai környezetedet, fókuszálj egy kicsit magadra is. Legyen egy napi rutinod: mikor kezdesz el dolgozni, mikor tartasz ebédszünetet, és mikor fejezed be a munkát. Adj magadnak egy-két hetet, mire belerázódsz, és ragaszkodj a kialakított rutinodhoz. A napközbeni hatékony munka kulcsa, hogy az online zavaró tényezőket is megszűröd: kapcsold ki a különböző közösségi média értesítőket, legyen egy fix idő, amikor blokkosítva válaszolsz az emailjeidre. Találd meg az egyensúlyt az otthonlevős relaxációs én-idő, és a hatékony otthonról dolgozás között. Amikor dolgozol, akkor valóban érezd is úgy magad, mintha munkába mennél. Öltözz fel, moss fogat, és fésülködj meg. Így kevésbé fogsz arra vágyni, hogy visszamássz az ágyba, és képes leszel hatékonyan a munkádra fókuszálni.

Ha nincs rend körülötted, akkor kevésbé leszel hatékony a munkád során, és kiszolgáltatottja leszel a kósza gondolatoknak a házi munkáról, olyan teendőkről, aminek nem most van a megfelelő ideje, hogy megcsináld, és az egyéb zavaró dolgoknak, amit a felesleges holmiktól nem tudsz kizárni a fejedből. Tegyél rendet magad körül. (5 dolog, ami kihat az életedre rendrakás után) Legyen egy dedikált otthoni munkaasztalod, egy biztos pont, ahonnan szeretsz dolgozni, és meglátod hatékonyabban fogsz tudni dolgozni, és sikeresebb leszel az életben.

Azt sem tudod mit csináltál, mikor megnyitottad ezt a cikket?

Jelentkezz a Digitális Detox Mini Online kurzusra!

ÉRDEKEL

 

Szeretettel ajánljuk számodra a Digitális Detox mini kurzust, ha felismered magad a következő sorokban:
✓ Még elalvás előtt is a telefonod képernyőjét böngészed
✓ Étkezésben közben is a legfrissebb eseményeket kutatod a telefonodon
✓ Nyaralás és napozás közben sem tudsz elszakadni az Instagramtól
✓ Reggel az az első, hogy megnézed mi történt a Facebookon
✓ Még vasárnap este tízkor is válaszolsz az emailjedre
✓ Folyamatosan folynak be a postaládádba a hírlevelek, és már képtelenség megtalálnod a fontos leveleket
✓ Néha úgy érzed, hogy rezeg a telefon a zsebedben, pedig nem is…

Készen állsz kezedbe venni a telefont, és tudatosan használni? 🙂

ÉRDEKEL

 

 

2017-12-07T18:22:46+00:00 0 hozzászólás

Hagyj üzenetet