Stresszmentes otthon kialakítása: 6 tipp a boldogabb életért

A stressz az életünk szerves része. Szóval nem is biztos, hogy létezik igazi stresszmentes otthon. A stressz különben is jó. Egy bizonyos szintig. A stresszt kezelni is tudnunk kell, amire vannak módszerek. A felesleges stresszt, ami nem segít nekünk a mindennapokban viszont csökkenthetjük pár apró tippel.

Stressz-szintünk ingadozhat a munkahelyünk, a kapcsolataink, vagy akár az otthonunk hatására is. Az otthonunkat úgy kell kialakítanunk, hogy egy nyugodt, biztonságos környezet legyen számunkra, ahol a munkahelyi stresszesebb napok után megérkezhetünk, kikapcsolhatunk, és leereszthetjük a gőzt. Ebben a cikkben összegyűjtöttem neked, hogy milyen lépések vezetnek egy stresszmentes otthon kialakításához.

Ha szeretnéd magadat belülről is megerősíteni a stresszes helyzetekben, olvasd el Csontos Timi coach és tréner Két meglepő módszer a stressz kezelésére bejegyzését.

Tippek a stresszmentes otthon kialakításához

Jelenben élni

A tárgyaink befolyásolják a hangulatunkat. Így ha sok olyan tárgy vesz körül minket, amik visszahúznak a múltba, és nem sikerül miattuk tovább lépnünk, és elérni azokat a célokat, amiket kitűztünk magunknak, akkor gyengébbnek érezhetjük magunkat. Valahol olvastam, hogy csak szép vagy hasznos tárgyakat tartsunk csak meg. Szépet, hogy gyönyörködhessünk benne, és hasznosat, hogy megkönnyítse az életünket. Milyen egyszerűen is hangzik, nem? Ha belegondolunk mennyi olyan tárgy van az otthonunkban, amiről azt gondoljuk, hogy hasznos, hasznos, na de kinek? Nekünk végülis nem. Mégsem használtuk már egy ideje, de majd egyszer, tudjátok, amikor… és végülis a feltételes jövőtől való félelmünk miatt a jelenben alkalmazkodni kényszerülünk, hiszen ha megválnánk véletlenül ettől a tárgytól, akkor tuti, hogy valamikor mégis szükségünk lenne rá. Ez a tárgy pedig legyen egy 790 Ft-os gyerek ecsetkészlet, és az időpont pedig 7 hónap múlva, amikor egyik délután annyira unatkoznánk, hogy mégis elővennénk ezt a tárgyat.

A jelenben élés nem könnyű. Lemondani arról a múltbéli tervről, hogy mi varrni fogunk gyerek mellett is, holott már nem prioritás számunkra, és lemondani egy olyan álomról, ami gyermekünk születésével már valójában nem is álom, csak nem merjük elfogadni, hogy mostantól nem Cserta Szandra vagyok, hanem Martin anyukája? Ez stresszt okoz nekünk, megpróbálunk minden elvárásnak megfelelni, és a nyers valóságot is el kell fogadnunk, hogy nem az a személy vagyunk, aki kitalálta egyszer egy kedd délután, hogy pénteken Skóciába repül a hétvégére, mert olcsó volt a repülőjegy, szállás meg lesz valahogy.

Az otthonunk szerepe is folyamatosan változik. Amikor napi 10-12 órás munka után hazaesünk aludni, akkor más az otthonunk funkciója, mint amikor megszületik az első gyermekünk és mindent baba biztossá kell tenni, és már nem csak a hétvégeket töltjük otthon, hanem 0-24 otthon vagyunk. Több tányér fogy, fontosabb lesz, hogy milyen minőségű és mennyi fény jut be az ablakokon keresztül.

Élj a jelenben. Határozd meg, hogy számodra most, 2018-ban, ebben a hónapban, a mai napon milyen funkciókat kell, hogy ellásson az otthonod, és alakítsd ki ennek megfelelően. Az otthonunk azért van, hogy segítsen minket egy kiegyensúlyozottabb, boldogabb életet élni. A megfelelő tárgyakkal, biztonságot nyújtani. Most. Ezért nincsen helye olyan dolgoknak az otthonunkban, amik nem szépek 😉 és nem hasznosak számunkra.

Egy boldogság sarok kialakítása

Az otthonunkban szükségünk van egy helyre, ahol feltöltődhetünk. Nőként nem mindig van lehetőségünk, hogy magunknak érezzünk egy kis kuckót, ami csak a mienk, ahova el tudunk vonulni, és ami igazán boldogságot okoz nekünk. Nem szükséges, hogy egy egész szoba legyen, elegendő egy kis zug, a kanapé egy bizonyos pontja, vagy bármilyen hely, ahol nem zavar minket senki, és elvonulhatunk, ha extra energiára van szükségünk.

Ide rakjunk olyan tárgyakat, amik láttán boldogak vagyunk, egy puhább takaró a kanapén, vagy akár a megfelelő díszpárna az erkélyen, ami melegíti a derekunkat a reggeli kávézás közben. Csontos Timi coach és tréner szokta mindig mondani, hogy szükségünk van nekünk is feltölteni magunkat, mert ha elfogyott a víz a poharunkból, akkor hiába akarunk még többet adni, nem leszünk rá képesek. Tehát ha mi kiegyensúlyozottabbak és nyugodtabban vagyunk, akkor utána az otthonunk összes lakójára is kihat ez a boldogság.

Alvás fontossága

Tudjuk, hogy fontos az alvás, mégis sokszor nem figyelünk oda eléggé. Néha napokig pár órákat alszunk, rendszertelenül megyünk el aludni, vagy felkelés után közvetlenül, még az ágyban elkezdjük olvasni, hogy mi történt a közösségi médián éjszaka, miközben mindenki más is aludt. Vagy esetleg kaptunk-e hivatalos emailt este 11 és hajnali 6 óra között. Amikor nagy valószínűséggel nem dolgozik senki sem. Ha meg igen, akkor nem valószínű, hogy sürgős email, amit a pizsamánkban az ágyból meg tudnánk válaszolni.

A nyugodt, kiegyensúlyozott alvás alapszabályai nagyon egyszerűnek tűnnek, mint akár a fogyásnak: kevesebb kalóriát vigyél be, mint amennyit elégetsz. Mégsem ingadozik mindenki a 34-36-os méret között. Sokszor nem elég csak tudni azt, hogy mit is kellene tennünk. Tehát nem elég azt tudni az alvás szabályait: vagyis ne telefonozzunk/tévézzünk/laptopozzunk elalvás előtt fél órával, ne vigyünk be elektronikai kütyüket az ágyba, inkább legyen egy kicsit hűvösebb a szobában, viszonylag menjünk aludni minden nap egy meghatározott időintervallumban, és mindenképpen aludjunk este 10 és hajnali 2 között. Az utolsó, vagyis a 10-2-es alvást nemrég hallottam, miszerint akkor van lehetőségünk a power nap-re, vagyis az intenzív, szükséges alvásra, amivel a következő napunk hatékonyabb lesz.

Most mondhatnánk azt, hogy minket nem zavar, ha bevisszük a telefonunkat az ágyba, és igen, szeretünk arra kelni, hogy megnézzük mi is történt a nagyvilágban, mert akkor még kicsit pihenhetünk az ágyban fekve. Ez így szépen is hangzik, na de mi is a valóság? Legközelebb ha az ágyban telefonozol közvetlenül elalvás előtt, vagy éppen felkelés után, gondold át, hogy milyen üzenetek jutnak el hozzád. Lehet, hogy reggel azt olvasod, hogy mi történt a világ másik részén, akár természetkatasztrófa, akár egy politikai jellegű poszt, és az lesz az első dolog, amit aznap megtudsz. Vagy akár az emailek nézegetése. Valóban szükséges egy perccel azután miután kinyitottad a szemed elolvasnod a hajnali 5:32-kor érkezett hírlevelet, hogy éppen milyen kihagyhatatlan ajánlatot ajánl neked a küldő?

Erről jut eszembe, egy kihagyhatatlan ajánlatom nekem is van 😉 jelentkezz az ingyenes Napi Rendszerezős Egypercesekre, ami során 30 apró rendszerezési tippet adok, hogy apránként minden a helyére kerüljön.

Rutin és felületek

Milyen érzésed van, amikor elmész egy múzeumba? A nyugodtság érzése biztos, hogy közötte van. Nem hiába, amikor nézegetjük a magazinokban a minimalista, letisztult otthonokat, megtetszik nekünk, mert úgy érezzük, hogy az hiányzik az életünkből. Bárcsak nekünk is lehetne ilyen szép, üres felületű konyhapultunk. A jó hír az, hogy lehetséges kialakítani az üres felületeket az otthonunkban, és meg is tartani azokat, még akkor is, ha most őskáosz uralkodik az otthonunkban.

Lehet, hogy jó mit fogni rajtunk, de ha ez az egészségünket veszélyezteti, akkor bizony fogyásra fel! A túl sok tárgy és rendetlenség is befolyásolhatja az egészségünket. Ha éppen lelkileg nem vagyunk erősek, akkor a rendetlenség látványa kihat az önértékelésünkre is. Hiszen rendet rakni mindenki tud, nem? Csak az a különbség, hogy a napi rendrakást addig nem tudjuk rendesen elvégezni, hogyha nem megyünk át a lelki folyamatokon, és válunk meg minden olyan tárgytól az otthonunkban, ami számunkra teljesen felesleges és nem okoz örömöt sem.

Amint kevesebb tárgy van az otthonunkban, amit folyton pakolászni kell, tudunk helyet találni ezeknek a tárgyaknak, így felszabadulnak a felületek is. A napi rutin szerves része lesz a felületekről való kallódó tárgyak helyére visszarakása, így amikor lefekszünk, vagy reggel első mozdulatként a fürdőszobába megyünk, akkor a csap melletti üres pult látványa erővel fog minket feltölteni. Elhisszük, hogy képesek vagyunk rá, elmosolyodunk, hogy fenn tudjuk tartani a rendet, és, hogy képesek vagyunk igazából bármire, amilyen célt kitűzünk magunk elé.

Természetesség

A természetesség mind a növényekre, mind pedig a fényre igaz. Minél több természetes fény van az otthonunkban, annál jobban érezzük magunkat. Ehhez persze hozzátartozik, hogy csökkenteni kell a zavaró tényezőket is, vagyis a tv-t, rádiót, mint felesleges háttérzajokat. A tudatosság nagy kincs ebből a szempontból is. Ha előre kiválasztjuk, hogy melyik műsort szeretnénk megnézni a tévében, vagy mire vagyunk kíváncsiak a közösségi médián, akkor kevesbé vesztegetjük majd el az időnket átkapcsolgatásokkal, vagy éppel görgetésekkel és frissítgetésekkel.

Harmónia a párkapcsolatban is

Sokszor azért szeretnénk egy stresszmentes otthont kialakítani, mert otthon nem igazán van meg a harmónia a családban. Éppen nem prioritás számunkra a rend, kicsit nagyobb a rendetlenség, és a vitázunk a tárgyakon, a renden, a rendetlenség miatti késéseken, és állandósulnak a “különben is hova tetted már megint…” kezdetű végtelenségig menő felesleges harcok. Ezek a vitázások különben pedig nem mindig a rendetlenségről szólnak. Az csupán egy látható kifogás, amin könnyebb felszólalni, mint sokszor a valós dolgon, ami pedig lehet, hogy nem volt elég időtök egymásra, mert fáradtak vagytok, vagy pedig mert éppen a munkahelyen egy nehéz napon vagytok túl.

Sokszor azonban valóban az a veszekedés oka, mert a felek számára nem ugyanaz a rend fogalma. Valaki inkább gyűjtöget, és nehezebben válik meg, a másik viszont ezt nem érti meg, és ezek az apró szurkálódások is a stressz-szintünk megemelkedéséhez vezethet. Mások vagyunk, valaki inkább egy élmény személy, mások pedig inkább ragaszkodnak a tárgyakhoz, és a tárgyakon keresztül élik át azokat a fontosabb eseményeket, amikre szívesen emlékeznek vissza.

Mivel valószínű szeretjük azt a személyt, akivel együtt élünk bármilyen formában, szeretnénk neki kedvezni, és valószínűleg ő is szeretné, hogy kevesebb beszélgetés torkolljon abba, hogy már megint nem mosogattunk el, mielőtt elmentünk dolgozni. Az őszinte beszélgetés sokszor segít ezekben a helyzetekben, hogy játszadozás nélkül megismerjük, hogy a másik számára miért fontos az egyszerűsítés, egy tiszta, rendezett otthon kialakítása és fenntartása, és ha valóban megemészthető a kérés, akkor közösen, egy új cél, egy stresszmentes otthon kialakításának irányába elindulni.

 

2018-04-11T19:30:56+00:00 0 hozzászólás

Hagyj üzenetet