A stressz meglepő kapcsolata a takarításhoz és a rendszerezéshez.

Valóban tud segíteni a szorongásodon egy kis mosogatás vagy szelektálás? 

Bár az időjárás eddig nem feltétlenül mutatta ezt, most már hivatalosan is tavaszi nagytakarítás szezon van. Atavaszi fáradsággal járó stressz kezelésére különböző mgoldások vannak. Eljött az idő, hogy felfrissítsd az otthonodat a téli nagy sötétség után. Hiszed vagy nem, az ablakok és a sütő kitakarítása csodát művelhet nemcsak az otthonod kinézetén de a mentális egészségeden is.

Stressz kezelése

Csontos Timi stresszkezelés cikke olvasása alapján is már kaphattál pár tippet ahhoz, hogy hagyományos módszertannal hogyan kezelheted a stresszt. A tippeket és a módszereket érdemes kipróbálni és beültetni a mindennapokba. A hagyományos stresszkezelési tippek feldobhatják a napodat, ez nem kérdés. Ha valami nem megy kapásból, használd a kreativitásodat, és még a hagyományos módszereket belül is meg lehet spékelni a kísérleteket egy kis extrával. Ez csak rajtad múlik.

Én azonban most a stresszkezelés egy kicsit meghökkentőbb oldalával szeretnék foglalkozni, vagyis a takarítással. Mert elmondható, hogy a takarítás és most különösen a tavaszi nagytakarítás is felfogható a stressz kezelésének egyik módszerének 😉

Stressz és a takarítás?

A takarítás nem okoz stresszt, hanem segít rajta? Ez most komoly? Vegyük sorra, hogy mi történik a takarítás során. Először is szeretnél változtatni az otthonod jelenlegi állapotán és nem tudod elviselni a mostani helyzetet. Meg akarod szüntetni az esőcseppeket az ablakon, a porcicákat a sarokban, a pókhálót a falon és így tovább. Ezért hozol egy tudatos döntést, hogy ezen most változtatsz. Egy proaktív döntést. …

Már azt is mondhatnád, hogy a kezedben van a döntés, hogy változtass a jelenlegi helyzeteden. Ezzel viszont jön az erő érzése is, hogy minderre te valóban képes vagy. Banálisnak hangzik, ugye?

Kapcsolat a stressz és a takarítás között

Képzeld magad oda a mosogatótálcádhoz: miközben elkezded mosogatni az edényeket beszippantod a mosogatószert, lehetőleg citrom illat (hiszen ez a legnépszerűbb illat) a kezdeted közvetlenül /gumikesztyűn keresztül éri a meleg víz. Ott állsz és mindezt boldogan átéled. Egyrészt ez már önmagában nyugalmat áraszt, másrészt pedig ha belevesszük, hogyha az eredményre is koncentrálsz az pedig extra kellemes érzéssel tölthet el, hiszen tiszta, rendezett konyhád lesz, mosatlan edények nélkül.  Egyfajta mentális inspirációként is felfoghatod.

Gondterheltség esetén tettrekészen is érezheted magad. Így azok az egyszerű, kevés kreativitást igénylő feladatok, melyeket viszonylag könnyen, gyorsan és látványosan meg tudod valósítani egy azonnali pozitív visszajelzést adnak neked. A kontroll érzése ilyenkor segíthet a gondterheltségeden. Valóban képes vagy apró és látványos változtatásokra. Vannak olyan helyzetek az életben, amiket éppen azonnal, vagy egyáltalán nem tudsz változtatni. Munkahelyi döntések, párkapcsolati változások, vagy egyszerűen egy nagyon rossz nap. Azonban egy koszos otthon tisztává varázsolása szinte csak rajtad múlik. Képes vagy rá. Már csak el kell hinned, hogy ez valóban segíteni is fog. Emlékezz vissza a mosogatás példára 😉

Természetesen ha túl sok stressz ér minket amin maga a takarítás már csak minimálisan tud segíteni fontos az is, hogy vizuálisan is megnézzük a teret. Milyen érzés az otthonodban lenni? Kellemes? Kicsit zsúfolt? Úgy érzed, hogy megfojt a túl sok tárgy? Ebben az esetben a takarításon felül még az otthonszervezésre is figyelned kell. Lehet, hogy a vizuális zaj eltüntetése és minimalizálása is segíthetsz a stressz kezelésében. Emlékezz, ne kezdd el túl nagy területen. Egy apró kacatos fiók megszüntetése és rendszerezése már éppen elég ahhoz, hogy azt érzed: kezedben van az irányítás!

A rendetlenség hatása az agyra

Az alap kiindulás az, hogy a rendetlenség az agyunkban negatív gondolatokkal van összekötve (zavar, feszültség, aggódás, irritálódás) ezzel szemben a rend és tiszta otthon pozitív gondolatokkal (boldogság, nyugodtság, jóllét érzése). A stressz-szintünk nekünk nőknek magasabb egy rendetlen környezetben, mind egy rendesben. Egy nő úgy tekint a rendetlenségre, mint egy befejezetlen feladat. Ez pedig stresszt okoz számára.

Ebben az értelemben a rendszerezés egyfajta egészségügyi önkondoskodás is. Kezedbe veszed az irányítás egy olyan dolog felett, ami valóban a saját hatáskörödben van és ezzel egyidőben egy nyugodt otthont is alakítasz ki magadnak. Vagyis két legyet ütsz egy csapással. Azzal ha rendszerezel és kitakarítasz az otthonodban sokkal jobban fogod magadat érezni, hiszen más, fontosabb dolgok miatt kell aggódnod és az otthonod állapota nem lehet rendetlen. Az már túl sok dolog lenne, ami miatt aggódnod kell és csak a befejezetlenséget látod.

Konkrét tipp a gondterheltség ellen:

Először is vedd külön a takarítást és a rendszerezést. Ez a kettő teljesen különálló feladat. Amennyiben vizuális zaj is körülvesz, úgy először a vizuális zaj mértékét kell csökkenteni. Válassz ki egy viszonylag zárt, kisebb területet az otthonodban. Ez lehet egy felület vagy egy fiók. Kezdd el átválogatni és haladj annyit, amennyit 10 percen belül meg tudsz csinálni. Meg fog lepődni, hogy mennyi mindenre képes leszel.

Környezettudatos életmód a Kívül Belül Boldogság Webáruházban

Méhviaszos kendő – kezdő szett

Érdekel

Stasher szilikon hűtőtasak

Érdekel

Gyümölcs és zöldség bevásárlózsák

Érdekel

Frissentartó gyümölcs és zöldség sapka

Érdekel