Hogyan tartható be az újévi fogadalom?

újévi fogadalom

Közeleg a szilveszter, ami sokak számára egy sorsfordító napot jelent, hiszen tiszta lappal vághatnak bele a jövő évbe. Ilyenkor tesszük meg a fogadalmakat, amiket javarészt sosem tartunk be, vagy maximum csak néhány hétig. Melyik az az újévi fogadalom, amit tényleg betartottál? Van egyáltalán ilyen? Lássuk, mik állnak az újévi fogadalmak mögött és miért nem vagyunk képesek elszántan betartani mindazt, amit megfogadtunk.

Miért teszünk fogadalmat?

Nehéz megmondani miért várunk csodát attól, hogy az évszám egy pillanat alatt átvált. Hiszen az élet ugyanúgy folytatódik tovább, mégis a legtöbbünk érzi, hogy ez valami újnak a kezdetét jelenti. Elvégre mégsem csak egy hét vagy hónap első napjáról beszélünk, hanem az egész évről. Ilyenkor felerősödik az emberekben a remény érzése, ilyenkor hisznek abban, hogy valóban képesek megváltozni.

Az év utolsó napján szeretünk visszagondolni a 365 nap legmeghatározóbb pillanataira, szeretünk csinálni egy évértékelést, aminek során láthatjuk, hogy mi az, amiben fejlődtünk, és mik voltak azok, amiket rosszul csináltuk.

A tökéletes év reményében hozzuk meg tehát a fogadalmainkat, mert az új kezdet, új lehetőséget teremt, ami lelkesedéssel tölti el az embert. 

Újévi fogadalom: melyek a leggyakoribbak

Gondolom senki számára nem meglepő, hogy az egyik leggyakrabban megfogalmazott újévi fogadalom a fogyásról szól. Dobogós helyen áll a dohányzással kapcsolatos fogadalom, valamint bármi, ami az egészséges életmódhoz köthető, mint például a több sportolás vagy kevesebb alkohol fogyasztása. Az olyan kevéssé konkrét célok is nagyon gyakoriak, mint a boldogság vagy szerelem megtalálása, de sokan fogadják meg azt is, hogy több időt töltenek a szeretteikkel, vagy, hogy jobban bánnak a pénzügyeikkel. Ezek mellett természetesen a rendrakással, takarítással, háztartás rendszerezésével kapcsolatos fogadalmakból sincs hiány. Azonban ezeket nagyon kevés alkalommal tartjuk be februárnál tovább. De vajon ennek mi az oka?

Miért nehéz betartani a fogadalmakat?

Egy-egy újévi fogadalom sokszor nem több, csupán egy tét nélküli elszólás, olyan cél megfogalmazása, aminek nagyon örülnénk, ha teljesülne.

Azonban annyira mégsem vágyunk rá, hogy valóban tegyünk is érte, sokkal jobban érezzük magunkat kihívások nélkül egy kényelmes életben.

Aztán mindezt év végén meg is bánjuk és újra megfogadjuk ugyanazt. Ez tehát egy ördögi fogadalomkör, ami arra utal, hogy nem vesszük elég komolyan a vágyainkat. Mi lehet a hiba számos újévi fogadalom kapcsán? Miért nem tudjuk ezeket tényleg megtartani, még akkor sem, ha úgy érezzük a motivációnk megvan hozzá?

újévi fogadalom

Hibák az újévi fogadalom meghozatalában

1. Túl sok cél egyszerre

Sokan amiatt nem tartják be a fogadalmaikat, mert túl sok mindent akarnak egyszerre. Priorizálni kell a célokat és lépésenként haladni a megvalósításban. Gondold át, mi az, amiben a leginkább szeretnél változást elérni? A fogyás? Vagy inkább a pénzügyek? Ami számodra a legfontosabb azt fogadd meg és annak megvalósítására koncentrálj elsőként. Ezután pedig, ha napi rutinná váltak a célodért megtett apró lépések, amiket bevezettél az életedbe, utána jöhet a következő célod érdekében hozott változtatások bevezetése is!

2. Nem elég konkrétak a célok

Egy cél megfogalmazása során fontos, hogy érthető legyen, tehát konkretizáld saját magadnak, hogy mit szeretnél elérni! Ha nem így teszel, akkor gyakran kudarcba fulladhat az újévi fogadalom betartása. Tehát például, ha kitűzöd célul, hogy év végéig lefogysz, akkor ezt szűkítsd további apró célkitűzésekre és konkréten fogalmazd meg, hogy mégis hány kilót szeretnél leadni! Ilyenkor úgy fogalmazz „év végéig leadok 20 kilót!”, majd apránként gondold át és írd le ennek menetét, például úgy, hogy februárig 2 kiló mínusz, márciusig további 3 kiló és így tovább. Azt is megfogalmazhatod, hogy hogyan fogod ezt kivitelezni, például, hogy felkeresel egy táplálkozási tanácsadót, aki segít, vagy edzőterembe mész vagy otthon edzel és hasonlók.

A konkrét és jól kidolgozott célok betartása mindig egyszerűbb, hiszen van egy terv, amit követned kell és nem a semmiből csapsz bele!

Célok hosszú távú be nem tartásának okai

3. Rossz cél került kitűzésre

Ha az újévi fogadalom, amit tettél nem valósul meg, akkor lehet, hogy nem jó célt tűztél ki magad elé. De egy cél mikor nevezhető rossznak? Például akkor, ha valójában nem is vágysz rá igazán vagy azok a feladatok, amit ennek érdekében véghez kellene vinned az számodra akkora áldozatot jelent, hogy nem tartanád be. Maradva a fogyás példáján, tehát maga a cél lehetséges, hogy valós vágyad, azonban nem mindegy, hogy milyen apró célokat tűzöl ki ennek érdekében. Ha megfogadod, hogy nem eszel többet semmilyen cukros dolgot, miközben édesszájú vagy, akkor nem nehéz kitalálni, hogy ehhez kivételes akaraterő kell, így nehéz betartani. Ellenben, ha a mozgást veszed alapul vagy a kalóriadeficitet, miközben néha eszel csokit, akkor az egyensúlynak köszönhetően elérheted a kívánt célt.

Viszont az is előfordulhat, hogy nem maga a megvalósítás tűnik lehetetlennek, hanem a tényleges végcél.

Ez akkor fordul elő, ha mások elvárásait tartjuk szem előtt.  Például, ha mások sokat mondják neked, hogy munkamániás vagy és keveset foglalkozol egyéb dolgokkal, akkor megfogadhatod, hogy a magánéleteddel többet törődsz, de ha te valójában így érzed jól magad és csak mások miatt változtatnál ezen, akkor ez az újévi fogadalom hamar kudarcot vallhat.

4. Rosszul kezdünk hozzá

Bármit is fogad meg az ember, annak végrehajtásába nagy lendülettel és szívesen vág bele januárba, majd legtöbbször azon kapja magát, hogy februárra teljesen alábbhagy a motivációja.

Ez amiatt van, mert gyakran a kitűzött cél érdekében hirtelen kezdünk bele nagy változásokba, holott az apró lépések ebben az esetben sokkal inkább elérik a kívánt hatást.

Tehát ne hagyj fel hirtelen minden szokásoddal, ne kezdj el hirtelen fele annyi kalóriát fogyasztani és ne dobj el minden szénhidrátot, mert egyrészt ez nem is egészséges, másrészt hamar rájössz, hogy ez kínszenvedés számodra és inkább felhagysz vele. Ehelyett apró változásokkal az egész életmódodat meg tudod változtatni, új szokásokat alakítasz, így a célt nemhogy eléred, hanem hosszútávon fenn is tartod.

Tippek a célok könnyebb betartásához

Ha kijavítod azokat a hibákat, amiket az előbb felsoroltam az újévi fogadalom meghozatala során, akkor már nyert ügyed van abban, hogy ténylegesen elérd a célod. Van néhány tippem, amivel fenntarthatod a motivációd és mindig szem előtt lebeghet a célod, hogy ezek többek legyenek pusztán fejben megfogalmazott gondolatoknál. 

Ha látod magad előtt leírva, hogy mit kell elérned, valamint, hogy ennek érdekében mit kell megtenned és mi az, amit már véghez vittél, az nagyban megkönnyítheti a dolgod.

Használj tehát valamilyen tervezőt!

Akár egy határidőnaplót, akár egy Excel táblázatot vagy bármit, amiben jól meg tudod tervezni és kipipálgatni a feladataidat. Ezzel a hatékonyságot tudod növelni, míg például egy vision board-al a motivációt tarthatod fenn. A vision board egy álomtábla vagy kívánságtábla, amire számodra inspiráló, motiváló képeket, szövegeket és idézeteket tűzhetsz fel. Ezt tedd a hűtőszekrényre, az otthonod egyik falára, hogy minden egyes nap lásd, miért is tetted meg azt a bizonyos fogadalmat!

A tervezés és vizuális motiváció mellett pedig ne feledd, hogy mindig kérhetsz segítséget! A fogyásban táplálkozási tanácsadótól vagy személyedzőtől, a pénzügyekben egy pénzügyi tanácsadótól, életedben jelenlévő problémában coach-tól vagy pszichológustól, a professzionális rendszerezés kapcsán pedig például tőlem és így tovább. Ne feledd, hogy sosem vagy egyedül és bizonyított tény, hogyha az ember akár csak egy valakivel is megosztja a kitűzött célját, azt nagyobb eséllyel tartja majd be, hiszen nem akar kudarcot vallani mások előtt!

Újévi fogadalom és a rendszerezés kapcsolata

Bár sokat példálóztam a fogyással, hogy érthető legyen a fogadalmakkal kapcsolatos hibák szemléltetése, ugyanezek a rendszerezésre, takarításra is vonatkoznak. Hiszen sokan újévi fogadalom formájában tűzik ki célul azt, hogy végre tökéletesítsék a konyhai tárolást vagy megváljanak a garázsban tárolt felesleges holmiktól.

Ne feledd tehát, hogy a kívánt célt pontosan fogalmazd meg!

Például „Megfogadom, hogy év végéig az otthonom minden helyiségében egy hosszú távon fenntartható rendszert alakítok ki!”

Mit kell ehhez tenned?

  • végig gondolni, hogy valóban ezt tartod fontos célnak, milyen előnyökkel jár ez számodra (pl. hatékonyabb lehetsz a konyhában, pihentetőbbé válik az alvás, gyorsabban találsz meg dolgokat a rend hatására)
  • lebontanod részfeladatokra, apró célokra (februárig rendszerezd a konyhát, március első felében az összes gardróbot rendbe teszed stb.)
  • konkretizálni, hogy hogyan éred el mindezt (szelektálsz, beszerzel néhány OXO étel tároló dobozt, vagy fiókrendszerezőt, vagy amire szükséged van, mindennek fix helyet találsz)
  • ha elakadsz vagy demotiváltság hatására félbe hagyod, akkor kérj segítséget

Neked mi lesz az az újévi fogadalom, amit szilveszterkor megfogadsz? Tartsd szem előtt a tanácsaim és jutalmazd meg magad, ha kitartóan haladsz a célod felé! Remélem eléred a vágyaid és a 2022-es évet elégedetten zárhatod majd le, és új fogadalmat tehetsz, ami hozzásegít a jobb élethez!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.