Skip to content

Home office tippek gyakorlott otthonról dolgozóktól

Home office tippek.

Még azok az ismerőseim is otthonról kezdenek dolgozni, akiknek már-már megerőltető, hogy ne menjenek be a munkahelyükre, hiszen nem minden munkakörben dolgozó tud otthonról dolgozni. Még ha valaki ülő munkát is végez, előtte egy számítógéppel, a cégnek olyan biztonsági rendszerrel kell rendelkeznie, hogy bárhonnan elérje az alkalmazott a felhőben levő file-okat.

Éppen ezért nem mindenkinek van kialakítva egy otthoni munkaállomása a home office lehetőségének eddigi teljes kizárása miatt. Mivel már írtam régebben egy cikket a hatékony otthoni munkához, megkérdeztem azokat az ismerőseimet, akik már évek óta otthonról is hatékonyan dolgoznak, mondják el ők a legfontosabbakat számotokra:

Zsolya – online kommunikációs tanácsadó

Orsi az egyik legfókuszáltabb digitális nomád anyuka, aki megfordult nálam az elmúlt hónapokban a Rendezvénytér területén, ahol remek workshopokat tart. Mindig pontosan fejezi be a workshopokat, mindenhol ott van, és azonnal mond neked legalább 5 ötletet, ha éppen elakadtál valamiben. Ha úgy gondoltátok eddig, hogy én vagyok az, aki állandóan kávén pörög, ismerjétek meg Orsit…

  1. Mindig legyen to do list-ed, amit előző este (max. aznap reggel) összeállítasz, hogy tudd tartani a menetrendet. 
  2. Próbáld a munkát munkaidőben tartani, ha ez nem lehet a gyerek miatt, akkor előre kommunikáld ezt a munkatársaiddal, ügyfeleiddel, hogy átállsz mondjuk az éjszakai munkavégzésre. 
  3. Tarts szünetet és mozdulj ki – a home office nagyon be tud szippantani, kell az agynak a szellőztetés (főleg a jelen helyzetben kertbe vagy teraszra).
  4. Priorizálj és optimalizáld a feladatokat (hurrá, lehet mosni email írás közben is, szünetnek meg tök jó a teregetés!). 
  5. Néha változtass helyet lakáson belül is, serkenti az agyműködést.

 

Maisonblog – minimalista anyuka, blogger, social media tanácsadó

Fotós: Mia Baté

Bitay Andi is már írt hasonló cikket az otthoni munkáról. Ő szinte csak otthonról dolgozik, és fontos tudni róla, ha még nem ismernétek valami oknál fogva, hogy olyan szinten minimalizálta a vizuális zajt az otthonában, hogy szinte bárhol tud dolgozni azon belül, hiszen nincsenek zavaró dolgok számára, miközben dolgozik. Kivéve lehet most, hogy konyhát újít éppen, de mindenki életében vannak átmeneti dolgok…

  1. Válassz: munkaidő van vagy gyerekidő, oszd be az időt, ha kevered, semmivel se leszel kész.
  2. Minimalizáld a számodra zavaró tényezőket, hogy fókuszálhass a munkádra.
  3. Néha igenis mozdulj ki! (Most azért óvatosabban)
  4. Találd meg a számodra hatékony munkafolyamatot és ragaszkodj is hozzá.
  5. Készíts saját feladatlistát, de az legyen reális.

 

Háztartásom hulladék nélkül – zero waste tanácsadó, blogger

Tóth Andi, a Háztartásom Hulladék nélkül platform alapítója és Dobd ki a szemetest! könyv írója szinte csak otthonról dolgozik. Egy könyv megírásához pedig iszonyatosan sok energia kell 😉

  1. Szervezd meg a napodat, írj egy teendő listát, és tartsd magad szigorúan hozzá. A tervet érdemes időzítéssel is kiegészíteni: pl blog cikk írással max 2 órát foglalkozok, hogy a következő feladatra is jusson idő.
    Vagy pedig azt mondom, hogy a blogcikk írás mellől addig nem állok fel, amíg nincs készen (ha megvan hozzá minden háttéranyagom) – van aki az előbbi van aki az utóbbi szerint szeret dolgozni. Én az utóbbi vagyok, szeretem egy huzamban befejezni az adott feladatot, nem félbehagyni. Emiatt sokszor túl sok feladatot tűzök ki célul egy napra, és mindig elcsúszok. Tudni kell, hogy mi fér bele egy napunkba.
  1. Szigorúan kapcsolj ki lehetőség szerint minden zavaró tényezőt: facebook, instagram, email, sőt akár telefont, stb. értesítő hangok (kivéve ha épp ezzel akarsz foglalkozni), így nem fogja elvonni a figyelmedet a listán szereplő feladattól.
  2. Ne kapkodj, ne csapongj a feladatok között. Én sokszor észreveszem magamon, hogy párhuzamosan csinálok több mindent. Ez bizonyos esetekben működhet és akár szükségszerű illetve logikus döntés, de sok esetben csak kicsúszik a kezünkből a munka. Rám jellemző ez sajnos, igyekszem ellene dolgozni, tudatosan. Például: felteszek kenyeret dagasztani, a gép dolgozik, leülök cikket írni, belefeledkezem, a gép pedig rendületlenül dolgozik. Észbe kapok, kiveszem a gépből kelesztésre. Visszaülök a cikkemhez, ismét belefeledkezek.
    A tészta túlkel. Nem baj jó lesz öregtésztának, viszont újra kell kezdenem a dagasztást a géppel. Azaz fölösleges köröket futottam. Ezt úgy oldom meg, hogy időzítőre beállítom a telefonomat, ami jelez, ha az adott feladatot muszáj elvégeznem.
  3. Munka előtt tedd magadat és a környezetedet is rendbe. Ha azzal kezdem a home office napomat, hogy szépen rendbe rakom magam, és a munkaterületemet is (pl. asztalomat), akkor jobban haladok. Valahogy jobb érzés, ezáltal hatékonyabb is vagyok.
  4. Találd meg te mikor vagy a leghatékonyabb. A könyvem írásánál megtanultam, hogy nekem a reggeli időszak hatékonyabb. Ez mindenkinél más lehet. Ezt érdemes megfigyelni magunkon. Nekem a reggelek ilyenek, délutánra elfáradok agyilag, nem jönnek úgy a gondolatok. Így én már reggel korán, akár 6 körül kezdem a munkát – főképpen azokat amikhez fogalmaznom kell (cikk írás, videó előkészítés). Így reggelre még előző nap szoktam felkészülni, és az íráshoz szükséges anyagokat előző nap folyamán gyűjtöm össze, olvasom át. 

Mengyán Eszter, a Holy Duck! fenntartható divattal foglalkozó blog szerzője

Eszter ír. Rengeteget. Nagyon szeretem olvasni, mert olyan frappánsan fogalmaz, hogy még akkor sem érzek bűntudatot, ha éppen akkor léptem ki az egyik fast fashion boltból gyerekruhával a kezemben, viszont eléri az olvasóinál, hogy jobb emberek 

akarjuk lenni. A kutatómunkához és a cikkek megírásához viszont kell a fókusz, különben nem lennének belőlük ilyen jó cikkek.

  1. Újságíróként évek óta dolgoztam home officeban, így nem ismeretlen számomra ez a műfaj. Azt tanultam meg, hogy sokkal hatékonyabb vagyok, ha megpróbálom beosztani a napot: van ebédidő, pihenőidő, amikor fel kell állni és át kell mozgatni magam, és kell egy olyan pont is, amikor leteszem a munkát (mivel nagyon szeretem, amit csinálok, nekem ez nem könnyű). 
  2. Amit viszont sokan kihagynak, az a miben és hol kérdés. Sokkal hatékonyabb vagy, ha felöltözöl a munkához, és nem pizsamában, hálóruhában, stb. kezdesz neki. Egyszerűen átállítod az agyad arra, hogy elkezdődött a nap.
    Arról nem is beszélve, hogy szerintem jobb felöltözve telefonálni és mítingelni is. Egyszer ki kell próbálni a pizsamás mítinget vagy tárgyalást is, de ha hosszú távon dolgozik valaki home office-ban, akkor fel kell öltözni. Az otthoni dolgozós ruha lehet kényelmesebb, de én például szeretem a puhább, vékonyabb farmereket, egy cuki pólót, blúzt vagy pulcsit. Sőt, volt már olyan, amikor még sminkeltem is, miért ne? A legjobb, ha van külön asztalunk, dolgozósarkunk, amin elférnek a munkaeszközök, kényelmesen lehet ülni, nem fájdul meg a hátunk. Na, ez utóbbi nálunk nincs, így marad az ölbe vehető
    laptoptartó munkaasztalnak. 🙂 Ez is jobb, mint a semmi.

Összegzés

Sokan vagyunk, sok féleképpen oldjuk meg a home office-t is. Nincsen egy best practice, nincsen egy univerzális megoldás arra, hogy hogyan tud mindenki hatékonyan otthonról dolgozni. Az biztos: tudatosan kell hozzáállni, különben csak pörögnek a napok. Azt javaslom, hogyha még nem találtad meg a módszered, kísérletezz, találd meg az időrabló tényezőket, és ha tudod, csökkentsd a hatásukat az életedre.

Persze nem mindent és mindenkit tudsz jelen helyzetben kizárni az életedben. Tudatosan számold ki, mennyi időt is leszel képes reálisan dolgozni, és ahhoz tartsd magad. Nem biztos, hogy reális a napi 8 óra munka, de ha nem teljesíted, akkor csak bűntudatod lesz. Ha 6 óra a cél, akkor jobban fogod magad érezni ;)Sok sikert!

Szeretnél egy rendezett otthonban élni?

Tippek, motiváció a mindennapokhoz