Biztosan sokan tudjátok, hogy a családommal nemrég vettük át az új otthonunk kulcsát és elkezdtük a költözés folyamatait. Nem minden alakul eddig úgy, ahogy terveztük és rájöttem, hogy mindez azért van, mert elkövettünk néhány hibát. Ezeket a hibákat, annak érdekében sorolom fel nektek, hogy ti meg tudjátok előzni őket. Ennek segítségével tehát olyan lépéseket is fel tudtok majd írni a költözés lista pontjai közé, amire nem biztos, hogy gondoltatok korábban!
A költözés lista előnyei
A tervezést a költözés elengedhetetlen részének tartom. Gondolj csak bele mennyi stresszel jár egy egész élet átköltöztetése egy új otthonba. Ha nincsenek leírva a teendők, könnyen elúszhatunk a feladatok forgatagában és elfelejtődhet néhány fontos tennivaló.
A költözés lista tehát egy igazi megmentő! Írhatod egy papírra, Word dokumentumba, Excelbe vagy a mobilod jegyzetébe teljesen mindegy, csak legyen!
Milyen dolgok kerüljenek rá? A tennivalók listája idő- és pénzügyi tervvel! Tehát minden egyes feladat mellé legyen leírva, hogy ezt mikor kell megcsinálni, és mennyi pénzügyi ráfordítás szükséges hozzá. Olyan dolgok is kerüljenek a listára, amik apróságnak tűnnek, mégsem működhet nélküle zökkenőmentesen a költözés. Ilyen dolgok, mint például, hogy mikor keresed fel a tesód azzal, hogy tud-e majd vigyázni a kijelölt napokon a gyermekeidre!
Na de lássuk, mik azok, amiket kihagytunk a költözés lista feladatai közül, vagy nem gondoltunk át elég alaposan!
1. Több helyre szórtuk szét a cuccokat
Az összedobozolt holminkat a kiköltözés után még nem vihettük át egyből az új otthonunkba. Kevés esetben van így, hogy egyből mindent át tud pakolni az ember. Viszont mi elkövettük azt a hibát, hogy nem egy helyre kezdtük elcuccolni a sok holmit. Vittünk dobozokat az ideiglenes albérletbe, leraktunk néhány zacskót az anyósoméknál, az én szüleimhez is került jó néhány dolog, tehát összevissza voltak a dobozok. Ami azt eredményezte, hogy különböző helyekről is kell összeszedni később ezeket.
Azt tanácsolom tehát, hogy egy helyre vigyetek mindent. Bár mi bútorokat nem költöztetünk, mégis kimerítő ennyi helyre oda-vissza járni a holmikért.
Ha nem megoldható, hogy egy rokonnál tegyétek le a dobozokat, akkor az is szuper megoldás, ha béreltek egy raktárat erre az időre, mert higgyétek el megéri!
Azt ajánlom készítsetek össze egy életmentő dobozt is, amibe azokat a holmikat pakoljátok, amikre a költözés pillanatában is szükségetek lehet, s ez legyen nálatok! Például én külön bepakoltam a cukros OXO tárolómat a kávéval együtt, így nem kellett áttúrnom minden dobozt, hogy megigyam a reggeli kávém. De bekerülhet a csomagba a váltóruha vagy a gyógyszer adagoló és bármi hasonló nélkülözhetetlen dolog!
2. Nem hívtunk segítségül költöztetőcéget
Szerintem nem mi vagyunk az egyetlennek, akik utólag megbánták, hogy magukra vállalták az egész költözést. Elsőre mi is azt hittük könnyen megbirkózunk a feladattal különösen, mert nagyobb bútorokat nem vittünk magunkkal az új lakásba. A csomagokkal azonban mindig telerakni a kocsit, rengeteg kört fordulni és egyesével felcipelni a rengeteg holmit hosszútávon nagyon megterhelő.
Egyértelművé vált, hogy időt és energiát spórolhattunk volna meg a szakemberek segítségével. Ezért a beköltözéshez már mi is felbéreltünk egy csapatot, akik kifejezetten olyan költöztetőkkel dolgoznak, akik extra figyelemmel vigyáznak az értékekre. Jóval gyorsabb a folyamat a segítségükkel, hiszen a költöztetés pakolással együtt akár egy nap alatt is lezajlik, különösen ha tudatosan készülünk, pl. jól pakolható, erős dobozokba csomagolunk vagy gondoskodunk a parkolóhelyek biztosításáról.
A nagyobb árkategóriájú bútorok szállításához pedig különösen fontosnak tartom, hogy kérjétek költöztető cég segítségét, mert muszáj eljutnia a bútoroknak hibátlan állapotban A-ból B-be.
3. Azt gondoltuk egyedül meg tudunk majd csinálni mindent + halogattunk
Az új otthonunk egy új építésű ingatlan és tisztán kellett volna átvennünk. De a birtokbaadáskor láttuk, hogy ez nem éppen így alakult. Elég koszosan vettük át, a parketta még néhány helyen le is volt ragasztva, tehát ebből is látszott, hogy nem takarították fel. Mi is bejárunk cipővel, meg a szakemberek is, így elég nagy volt a por és a kosz, pedig a felújítási munkálatok még el sem kezdődtek.
Be kellett látnom, hogy egyedül a nagytakarítás sem bizonyul egyszerű feladatnak, különösen így szeptemberben, amikor ezer más dologra is figyelni kell, például az új iskola a gyermekemnek és hasonlók. Szóval eléggé halogattuk az új takarítónő és segítő gárda felkeresését, pedig belátom fontos lett volna, hogy mindig legyen velem valaki az új házban, aki segít, mert nagyon sok a teendő, jönne az internetes, a költöztetők stb.
Ebből kiindulva azt tanácsolom nektek, hogy a költözés lista pontjai között mindenképpen szerepeljen, hogy mikor, kitől fogtok segítséget kérni.
Ha korábban volt is bejárónőtök, takarítónőtök nem valószínű, hogy egy másik kerületbe, településre vagy városba való költözés után is hozzátok fog járni, hiszen neki sem mindegy a távolság. Így az új otthonotok közelében célszerű előre keresni valakit, aki tud majd segíteni.
Kívül Belül Boldogság Webáruház
4. Minden időt alul számoltunk
Na ez az, amire nagyon figyeljetek a költözés lista írása során! Számoljatok mindenhez plusz időt, hogy ne legyen az, mint nálunk, hogy csúszik minden. Mi azzal számoltunk, hogy szeptember elején megkapjuk a kulcsot, így azt mondtam az asztalosnak, hogy augusztus végén jöhet majd felmérni. De nem lett minden időben kész, így nem tudott jönni, s bevállalt más munkákat. Emiatt így csak november vége felé lehet kész a bútor. A kanapé megérkezése is 12 hétre számolható és a konyha is csak október végén lesz kész.
Nyilván a nyáron voltak szabadságolások, így ez is közrejátszott a csúszásokban és érthetően tolódnak a hetek. Így tehát úgy költözünk be, hogy nincsen konyha, ezáltal hűtő sem, mert az beépített lesz.
Szóval nagyon alul számoltunk az idővel. Emiatt egy hónapig még nincs kanapénk és konyhánk. Bár a konyhaszakértő megmondta még júliusban, hogy 12 hét lesz, mire elkészül a bútor viszont így, hogy a szakember nem tudott eljönni időben elvégezni az ehhez szükséges munkálatokat, mint a hideg-meleg burkolat, kiállások ellenőrzése stb, így kimaradt a végső mérés és csúszott az egész konyha projekt.
5. „Elfogyott a pénz”
A tervezés során csináltunk egy pénzügyi tervet is, és nektek is ajánlom, hogy a költözés lista számottevő részét ez képezze! Azonban nekünk kimaradtak belőle dolgok, amiket még be kell szereznünk. De mivel ezek nem voltak betervezve, ezért priorizálnunk kell. Tehát lesz néhány dolog, ami majd csak tavasszal vagy nyáron fog megvalósulni. Mi nem szeretnénk megalkudni semmiben, így inkább kivárjuk az időt, mire meg tudjuk venni azt a minőségű terméket, anyagot, amit szeretnénk.
Szóval azt tanácsolom, hogy nagyon-nagyon alaposan tervezzétek meg, hogy mi az, ami prioritást élvez és be kell férjen az első 3 hónap kiadásaiba.
Nálunk a problémát a redőny és a szúnyogháló jelentette. Hiszen egy átlagos húzós redőny és okosotthon között elég sok különbség van mind minőségben, mind funkcióban és árban. Tehát pont emiatt nem terveztük be az első 3 hónapra. Viszont ez hiba volt, mert én nagyon sötétben szeretek aludni, ami redőny hiányában egy szemfedővel megoldható.
Viszont be kellett látnunk, hogy ¾ évig így aludni nem a legkényelmesebb és mégis szükségünk volna a redőnyökre. Az viszont nem kevés pénz, szóval valamit ki kell szednünk a listából, hogy ez a projekt kezdetét vehesse. Tehát láthatjátok, hogy nagyon meg kell fontolni, hogy mi fér bele az első pár hónapba és mi az, ami kitolódhat.
Mivel bővüljön tehát a költözés lista?
A fenti hibáinkból tanulva tehát összefoglalom nektek röviden, hogy mi az, aminek érdemes helyet foglalnia a költözés lista teendői között, ha eddig nem gondoltatok volna rá! Ilyen tehát a rengeteg doboz egy helyre gyűjtése, a költöztető cégek felkeresése, ide tartozik, hogy ne féljetek segítséget kérni, s mindezt időben tegyétek.
Emellett mindenre számoljatok plusz időt, mindenhez csináljatok kalkulációt és priorizáljátok a kiadásokat!
Emellett persze olyan feladatokat se felejtsetek el megtervezni, hogy honnan szereztek dobozokat a csomagoláshoz, inkább a kartont vagy a műanyag tároló dobozt részesítitek előnyben, mikor kezditek el a holmik szanálását a bepakolás előtt vagy például, hogy mikor pakolod ki a hűtőd tartalmát a leengedés előtt, s a benne lévő ételeket hová tudod majd tenni.
De olyan lépéseket is célszerű megtervezni, vagy legalábbis felírni a költözés lista végére, hogy ne felejtsd el jelezni a szolgáltatóknál a költözést.
Remélem tudtam néhány tippet adni a költözés lista bővítéséhez és sikerül gördülékenyen, stresszmentesen lezavarnotok a költözéssel járó megterhelő feladatokat!
Neked mi az, ami semmiképpen sem hiányozhat a költözéssel kapcsolatos tennivalóid listájáról? Van olyan, amiben úgy érzed hibáztál a költözés során és ma már máshogy csinálnád? Írd meg a YouTube videóm alá kommentben!