Menütervezés: 8 ötlet a konyhába – bevezetés

Menütervezés alapanyagokból.

Heti 1-2 óra előkészülettel rengeteg időt spórolhatunk meg magunkat a hét további részében. Kevesebb főzés, kevesebb koszos edény és változatosabb, egészséges életmód. A menütervezés azonban nem kell, hogy csirke-rizs kombinációból álljon a következő öt napra. Ebben a posztban megmutatom, hogy én hogyan tervezem meg a menüt a hétre, és milyen alapanyagokat kell beszerezned hozzá.

Menütervezés változatosan

Számomra a menütervezés mindig egy fura dolog volt. Előre megfőzni rengeteg ugyanolyan ételt, majd az különböző ételhordókban tárolni? Ha egymás mellé tesszük a különböző ételeket nem fognak egymástól megszottyadni? Akarok én ugyanazt enni egész héten át?

Ez a menütervezés kicsit más, mint amit elképzeltem magamnak. Pozitívan csalódtam benne. Még új vagyok, most kísérletezek én is, azonban amikor kipróbáltam nagyon megtetszett ez az elképzelés:

az alapanyagokat készítem el, majd a hét során változatosan keverem őket.

Ebben az értelemben minden alapanyagot külön előkészítek, külön felvágok, és amikor a hét folyamán éhes leszek, akkor kevesebb, mint 5 perc alatt változatosan elkészíthetem az aznapi ebédemet.

Egészséges étrend

Amikor egészséges étkezésről van szó, nekem mindig az előretervezés segít. Hiszen az egészséges ebédekhez általában friss dolgokra van szükség, amikkel foglalkozni is kell. A répát meg kell hámozni, a saláta önmagában kevés… Ha nincsen valami egészséges az orrom előtt, akkor könnyedén nyúlok inkább a kevésbé egészséges, előrecsomagolt ételekhez. Éhes vagyok, azonnal kell valami.

 

Bárcsak lenne egy olyan megoldás, amivel heti 1-2 óra alatt rengeteg egészséges és finom ételt elő tudnék készíteni, hogy kitartson egy egész héten át…

 

Menütervezés: készíts alapanyagokat a teljes ételek helyett

Ahelyett, hogy elkészítenéd az unalmas csirke-rizs kombódat (ne értsd félre, szeretem a csirkét rizssel), gondolkodj egymáshoz illő alapanyagokban. Így a tárolás is egy kicsit más lesz, hiszen az alapanyagokat külön tárolókban kell eltárolnod a hűtőben a hét folyamán, és nem pedig kész ételeket fogsz bennük tárolni. Ebben az esetben jobb, ha ugyanabból a családból több, különböző méretű tárolód van.

Az alapanyagokat pedig variálhatod a hét folyamán, és nem lesz unalmas. Az elkészítésük pedig kevesebb, mint 5 percet fog igénybe venni. Természetesen a hét folyamán is hozzáadhatsz egy kevés extra ízesítést, de ez csak rajtad, és a kreativitásodon fog múlni. Az eredmény pedig magáért beszél: egészségesebb, változatos étrend, tudatosabb fogyasztás.

Menütervezés előnyei:

Időt spórolsz a konyhában

Kevesebb étel fog megromlani a tervezés miatt

Változatosabban fogsz enni

Kevesebb stressz ér a héten, amikor nem tudod eldönteni, hogy mit is egyél de már nagyon éhes vagy

Alapanyagok, amikben gondolkozhatsz:

Az alapanyagokat változtatgathatod szezonalitástól és kedvtől függően. A cél az, hogy legyen elég egészséges alapanyagod, amiket hét közben összeválogathatsz. A mostani az egyik talán kedvencem:

  • Répa
  • Uborka
  • Édesburgonya
  • Lilahagyma
  • Bazsalikom/Spenót levél
  • Karfiol
  • Brokkoli
  • Kesudió
  • Csirke
  • Rizs
  • Tojás
  • Humusz/Csicseriborsó/Padlizsán krém

Ami lehet extra, hogy egy kicsit feldobd a mindennapokat: avokádó, paradicsom, chiamag friss gyümölcs, klönösen banán. A gyümölcsöt érdemes minél láthatóbb helyen tárolni. Erre egy kifejezetten gyümölcstárolásra alkalmas faláda tökéletesen alkalmas, hiszen ha nincs a szemünk előtt a finom egészséges étel, akkor könnyen megfeledkezhetünk róla.

Menütervezés folyamata

Ahogy említettem heti 1-2 óra alatt elő tudod készíteni a heti ebédjeidet. Előtte érdemes leülni és átgondolni, hogy mire is lesz szükséged. Mennyi idő lesz az adott alapanyagot elkészíteni és milyen eszközre lesz szükséged, amikor elkészíted. Majd az előkészületek során előre meghámozod a répát, krumplit, feldarabolod az alapanyagokat, hiszen ha egy időben csinálod meg mindezt, sokkal kevesebb időbe fog telni, mint heti 3x előpakolni, hámozni, majd eltakarítani magad után.

Amennyiben több krumplit vagy hagymát vettél, mint amennyi szükséges a hétre, azokat ne felejtsd el, hogy külön kell tárolni. Száraz, viszonylag sötét helyen. A Tchibonál most éppen van krumpli és hagyma juta tárolózsák, ami tökéletes erre a funkcióra.

A menütervezésnél a legjobb dolog, hogy párhuzamosan készülhetnek el az ételek. Így még akkor is, ha úgy gondolod, hogy kevés a tepsid vagy lábosod, én most kipróbáltam a szilikon tasakot, amiben rizst készítettem. Nem volt szüksége arra, hogy odafigyeljek a rizsre, csak behelyeztem a mikróba és 10 perccel később elővettem. El kell mondanom, hogy az egyik legfinomabb és legjobb állagú rizs volt amit eddig bármikor készítettem.

Fontos, hogy előre megtervezd, hogy mit mi után fogsz felvágni, bepakolni, megízesíteni. Ha a fejedben előre megvan a mozdulatsor, akkor hatékonyabb leszel a konyhában. Temészetesen az elején nehezebb lesz, hiszen meg kell tanulni, hogy mi mi után következik, vagy hogy a hatékonyabb, azonban pár hét alatt ebbe is bele lehet jönni.

Amikor pedig elkészülsz az alapanyagokkal, fontos, hogy megfelelő tárolóba rakd bele őket. Ha komolyan gondolod a menütervezést, a fagyis dobozok, és a különböző csálé ételhordók ideje lejárt számodra. Nem csupán menütervezés szempontból is, de othonszervezési szempontból is azt javaslom, hogy egységes frissentartó tárolókra ruházz be. Könnyebb lesz őket tárolni, szebb lesz, praktikusabb is, hiszen egymás tetején is elférnek. Ha pedig félsz attól, hogy nem emlékszel, melyik élelmiszer meddig jó, akkor választhatsz a naptáras tetejű ételhordó, vagy a mini címkeadagoló között, hogy mindig tudd, mi van a tárolóban és meddig tudod majd elfogyasztani.

A változatos eredmény pedig magáért beszél:

A cikket a Tchibo Magyarország támogatta. A cikkben szereplő termékek:

* Faláda
* 2 juta tárolózsák
* Címkeadagoló
* Frissentartó dobozkészlet
* 2 frissentartó doboz
* 2 szilikontasak

 

Nézd meg a menütervezés videót is!

A videóból pedig meg is nézheted, hogy mennyire egyszerű az egész folyamat. A Fent említett alapanyagokból mi mindent tudsz kihozni:

 

A hatékonyabb háztartási feladatok elvégzéséhez pedig olvasd el a takarítási eszközök hatékony tárolásáról szóló cikket.

2018-08-23T09:31:50+00:000 hozzászólás

Hagyj üzenetet