A professzionális rendszerezés, mint szakma már évtizedek óta jelen van a nyugati, sőt a keleti kultúrában is. Míg keleten Marie Kondo neve lehet ismerős, Amerikában a The Home Edit csapata söpört végig a sztárok otthonában. Így szépen lassan, Magyarországra is megérkezett ez a szakma, az én szakmám 🙂
A Kívül Belül Boldogság 2017-ben indult el, akkor még csak személyes rendszerezéssel foglalkoztam, a webáruház csak 2018-tól nyílt meg, így az első évben szinte minden második ember megkérdezte: mi az az amit csinálsz? Ezért valóban fizetnek az emberek? Rendet rakni mindenki tud, nem?
A válaszom: igen is és nem is.
Professzionális rendszerezés vs. mindennapi rendrakás
Már Marie Kondo is kitért erre az egyik könyvében: az otthonszervezés és a mindennapi rendrakás nem ugyanaz. Hiába is rendszerezed végig az egész otthonod, találod meg mindennek a helyét, a rendszert fenn kell tartani, hiszen használjuk az otthonunkat. A tárgyak mozgásban vannak. Az egy másik dolog, hogy a kettő segíti egymást.
Ha kialakítjuk a rendszert az otthonunkban és megtaláljuk mindennek a helyét, akkor a mindennapi rendrakás is könnyebb. Ugyanakkor a rendszert a szokásaink köré kell kialakítani. így a mindennapi rendrakás és háztartás fenntartásának ütemezése alapján kell magát a tárgyakat elhelyezni. Számos rendszer és tárolófajta segíti az otthonokat, azonban a szokás alapján csak 1-2 rendszer az, ami segíti és leegyszerűsíti a háztartás fenntartását.
Professzionális rendszerezés mit is takar pontosan?
Mivel vannak különböző almódszertanai magának az otthonszervezésnek (pl. konmari módszer), így én a professzionális rendszerezést otthonszervezési tanácsadásnak hívom. Hiszen a felszínen lehet, hogy csak egy szoptatós hálóingről dönt az ügyfél, hogy kell vagy nem, az a döntés meghatározza az otthona és az élete további részét is.
“Akarok még szülni? Mikor akarok szülni, ha igen? Ha nem rögtön szülök még, megtartsak valamit évekig, vagy vegyek újat, ha eljön az idő? Egyáltalán tudok-e döntést hozni egyedül ebben a témában, vagy beszéljük át a férjemmel, ha hazajön?” Ez mind csak egy szoptatós hálóingről feltett kérdés.
Mint tanácsadó egy külső szemmel figyelek az otthonra. Nem ismerem, hogy milyen jelentőséggel bír az a pulcsi, amit 10 éve nem vettél fel, de nem is ez a fontos. Pont annyit tudok meg a háztartás szokásairól, amennyi a munka elvégzéséhez kell, hiszen a rendszert a háztartás szokásai alapján hozom létre. Nem mindegy, hogy van-e ételérzékeny a családban és mindent zacskóban szeretnek tárolni, vagy pedig óraműpontossággal mindig ugyanazokat a márkájú ételeket vásárolják és szeretnek öntögetni. Az előbbire kamra rendszerezőket, a későbbire légmentesen záródó tároló dobozokat javaslok.
Otthonszervezési találkozó
Az egész napos otthonszervezési találkozó alkalmával az ügyfél otthonában segítek rendszerezni. Bár minden háztartás eltér, azért vannak sémák, amiket követni szoktam:
A rendszerezés előtt konzultálunk telefonon. az ügyfél elmondja az igényeit, hogy hol akadt el. Majd időpont egyeztetés után (általában kedd, szerda vagy péntek szoktam rendszerezni, hiszen hétfőn és csütörtökön a Bemutatóteremben vagyok) az ügyfél küld képet az adott területről, hogy felkészülhessek. Előre átbeszéljük az adott területen levő szokásokat (milyen gyakran szokott főzni, bevásárolni…) és megállapodunk, hogy nagyságrendileg milyen tárolók érdeklik a webáruházból.
A rendszerezés napján 9-ig bezárólag szoktam megérkezni az ügyfélhez.
Bár mostanában sok “új” lakást rendszerezek, ahol teljesen előről kell a rendszert kiépíteni, általában a délelőtt szelektálással telik, a délután pedig inkább rendszerezéssel. A rendszerezéshez a webáruházban található rendszerezőkből olyan 2-3 m3-nyi tárolóval beállítok az ügyfélhez. A nap végére, ami benn marad a fiókokba, szekrényekbe marad, ami nem az jön vissza velem a webáruházba.
Napközben pedig egy adott területre fókuszálunk. Néha ott van az ügyfél, néha nincs, ez területtől is függ (a konyhát általában egyedül szoktam csinálni, míg a gardóbot közösen). A cél, hogy a háztartás szokásait tudatosítjuk és az alapján kialakítsunk egy olyan rendszert, ami praktikus és esztétikus is. Esztétikusságnak is nagy szerepe van, mert ami szép, oda inkább hajlandóbbak vagyunk visszapakolni (a praktikusság magáért beszél).
A rendszer kialakításában minden egyes tárgynak az adott területen helyet találok. A folyamatokat letisztázzuk az ügyféllel, majd a megfelelő tárolók segítségével zónákba rendezem őket, hogy az egész háztartás számára logikus legyen. A cél, hogy ugyanolyan könnyű legyen megtalálni, kivenni és visszarakni is. A rendszer fenntartása azonban ilyenkor már az ügyfél feladata.
Valóban szükség van erre a szakmára?
Igen, de nem mindenkinek. Mint ahogyan ingatanosra, takarítónőre, lakberendezőre vagy stylistra sincs mindenkinek szüksége, úgy professzionális rendszerezőre sincsen mindenkinek. Ha annyi elegendő az inspirációhoz, hogy megnézed az egyik YouTube videómat, vagy Instagramon a sztorikat, benne vagy a Facebook csoportban, akkor már elméletben rengeteget tud tanulni belőle mindenki. Van olyan, akinek teljesen természetes, hogy a konyhai fiókban evőeszköztartók vannak a kések és villák rendszerezéséhez. Valaki számára viszont nem egyértelmű, hogy a zacskós tészta eltárolásához is kell valamilyen rendszer. Nem csak betuszkoljuk a fiókba vagy a szekrénybe, aztán úgy hagyjuk.
Kiknek lehet szüksége külső segítségre a rendszerezéshez?
Kisgyermekes anyák: megváltozott élethelyzet következtében (sokat vannak otthon, plusz végtelen mennyiségű új tárgy érkezett az otthonba) felborul a mindennapi rendszerük. Sokszor zsúfolttá válik az életterük, de idejük és energiájuk nincsen, hogy a nagy célon, az új rendszer kialakításával foglalkoznak, inkább tüzet oltanak.
Költözés előtt/közvetlenül utána levő háztartások: ilyenkor minden új, általában kevesen viszik magukkal a tárolókat, lakberendezési kiegészítőket, hiszen az új helyen új lesz a hűtő. Más méretű fiókok lesznek, és egy komplett új rendszert kell kialakítani. Mivel maga a költözés is nagy falat, így a költöztető cég, lakberendező duoba engem is sokszor hívnak. Én pedig megkönnyítem a költözési stresszt.
Gyűjtögetőbb életmódot folytató háztartások: évtizedek óta nehezen válnak meg a tárgyaiktól, még akkor is, ha már több éve nem is használják azokat. Mivel maga a megválás a nehezebb, így a nagyobb hansgúlyt a szelektálás kapja a rendszerezések során. Inkább a tárgyaktól való megválásban segítek, és kisebb hangsúlyt kap a rendszer kialakítása.
Elfoglalt háztartások: akik ugyan képesek lennének rendszerezni otthon, de vagy nincs kedvük, vagy nem akarnak erre időt szánni. Tudják, hogy míg nekik rámenne az egész hétvégéjük a garázs rendszerezésével, inkább egy szakemberre bízzák azt. A szabadidejüket valami olyasmivel töltik, amivel feltöltődnek. Gyorsabban és hatékonyabban kész lesz az adott terület.
Kipróbálós háztartások: akik minden hasonló jellegű szolgáltatást szívesen kipróbálnak, mert szeretnek.